معرفی لینوکس

لینوکس چیست؟ 

لینوکس یک سیستم عامل آزاد و باز متن است که تحت مجوز GNU/GPL منتشر شده است. باز متن به این معنی که هر شخصی آزاد است تا از آن استفاده کند ،‌آن را تغییر دهد و حتی می‌تواند آن را دوباره توزیع کند.

لینوکس در سال ۱۹۹۱ در دانشگاه هلسینکی فنلاند توسط یک دانشجوی جوان به نام لینوس تروالدز نوشته شد. تروالدز در اصل با Minix (که‌یک شبه یونیکس خلاصه شده است.) کار می کرد ،‌اما تصمیم گرفت تا سیستم عاملی دلخواه خود و بر اساس UNIX خلق کند و این ماجرا با انتشار نسخه‌ی 0.02 در سال ۱۹۹۱ توسط او آغاز شد که در زمان نوشتن این مقاله آخرین نسخه‌ی پایدار آن 2.6 می باشد.
لینوس ترووالدز طی یک نامه‌ی الکترونیکی خبر نوشتن سیستم عامل بازمتن خود را اعلام کرد ، طولی نکشید که صدها نفر از سراسر دنیا خواهان کار با این سیستم عامل باز متن (Open Source) که به UNIX شباهت داشت شدند و شروع به توسعه‌ی ان کردند.

امروزه توزیع های فراوانی از لینوکس و جود دارد که از هسته و نرم افزار های آزاد (Free Software) همراه هسته تشکیل می شوند. همه‌ی این توزیع ها از یک هسته‌ی واحد به نام لینوکس استفاده می کنند.
اگر بخواهیم دقیق تر توضیح بدهیم ، لینوکس یکسری کد است و ارتباط بین سخت افزار ها و نرم افزار ها را برقرار می کند (به عنوان هسته‌یا کرنل) و یک توزیع لینوکس (که در زبان عام به ان لینوکس می گویند) شامل هسته و تعداد زیادی نرم بازمتن می باشد مانند توزیع های ردهت (Redhat) ، دبیان (debian ) ، اسلاکویر( Slackware) وجینتو(Gentoo).

شایان ذکر است که امروزه برای راحتی به توزیع های لینوکس همان لینوکس گفته می شود که البته صحیح آن گنو/لینوکس می باشد ، چرا که بیشتر نرم افزار های استفاده شده در این توزیع ها تحت مجوز های گنو انتشار یافته اند، بنابراین این از این پس هر جا که از لینوکس نام می بریم منظورمان همان توزیع های گنو/لینوکس است مگر ان که صریحا به هسته‌ی لینوکس اشاره کنیم .

 

 

تصویری از محیط اوبونتو

 

چرا باید از لینوکس استفاده کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه شما  لینوکس را روی کامپیوترخود امتحان کنید. در ادامه به مهمترین دلایل این موضوع اشاره می کنیم:

کاملا رایگان است: شما برای اینکه از لینوکس استفاده کنید، نیازی به پرداخت پول ندارید و می توانید این کار را کاملا رایگان انجام دهید. البته برای برخی از توزیع ها مثل Red Hat به خاطر قرارداد پشتیبانی باید کمی هزینه کنید. اما اگر حاضر نیستید به خاطر این قرارداد پولی پرداخت کنید، می توانید از توزیع هایی مثل CentOS استفاده کنید که این قرارداد را ارائه نمی کنند.

شما کاملا آزاد هستید: این سیستم عامل طوری طراحی شده که به کاربران خود آزادی عمل بسیار بالایی می دهد و کاربران می توانند هر طور که می خواهند و با توجه به سلیقه و خواسته های خود از امکانات این سیستم عامل بهره ببرند.

کاملا امن و مطمئن: لینوکس درست مثل یونیکس یک سیستم چند کاربره است. مجوز هایی برای تامین امنیت این سیستم طراحی شده است. همه کاربران نمی توانند به عنوان مدیر سیستم وارد آن شوند، بنابراین هر عملی که سیستم را تحت تاثیر قرار دهد باید اجازه انجام شدن را داشته باشد.

هیچ اتفاقی نمی تواند در سیستم رخ دهد مگر آنکه یکی از کاربران به عنوان مدیر سیستم اجازه آن را داده باشد، پس در این صورت ویروس ها هم نمی توانند خود را روی سیستم نصب کنند. داس و فرزندش ویندوز دارای چنین سیستم امنیتی نیستند. ویندوز از یک چارچوب امنیتی ناقص استفاده می کند که در دنیای امروزی تقریبا بی مصرف است.

سیستم عاملی بسیار پایدار می باشد، بطوری که حتی بعضی از سرورهای شرکت مایکروسافت روی سیستم عامل لینوکس نصب هستند. این ویژگی باعث می شود، سیستم عامل بدون احتیاج به ریبوت شدن مدت زمان بسیار زیادی را به کار بپردازد.

 

برتری های لینوکس نسبت به ویندوز

1- رایگان بودن لینوکس

2- متن باز یودن که باعث افزایش در توسعه این سیستم عامل می شود

3- بهینه برای استفاده در حداقل سخت افزار ( قابل مناسب برای سیستم های embedded )

4- وجود منابع بیشمار درباره این سیستم عامل و فراگیری سریع این سیستم عامل

5- وجود درایورهای سخت افزاری بسیار متنوع برای همه نوع وسیله جانبی

6- مشابهت هسته لینوکس و آندروید و قابلیت یادگیری و کاربرد در آندروید

 

برای اطلاعات بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید

http://www.gnuiran.org/WhatisLinux

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%DB%8C%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%B3

برچسب خورده : , . Bookmark the پیوند یکتا.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.